Een contract met een arbodienst of bedrijfsarts is een verplichting voor elke werkgever, dit is vastgelegd in de arbowet. Je probeert een arbodienst te kiezen die écht bij jouw bedrijf past. Want een goede arbodienst zorgt niet alleen voor het volgen van de processtappen in geval van verzuim, een goede arbodienst adviseert jou over gezond werkgever zijn. Bij ons betekent dit dat onze lijntjes kort zijn en je concreet advies, omdat iedere situatie anders is. Als jouw persoonlijke sparringpartner zetten we in op verbinding en een sterke relatie tussen jou en je medewerker.
Verbinding en betrokkenheid leidt tot duurzaam herstel en sterk werkgeverschap. Dit mag je daarom van ons verwachten:
Jouw medewerker wordt binnen drie weken gezien door de bedrijfsarts
Je ontvangt een concreet en helder re-integratie advies
We helpen je om regie te houden tijdens verzuim
De HR adviseurs van MKBTR zijn een verlengstuk van onze organisatie geworden. Zij worden ingevlogen wanneer wij de kennis of ervaring missen op het gebied van bepaalde personeelszaken. Veel kunnen we zelf, maar in sommige situaties is het fijn om te kunnen leunen op ervaren HR-adviseurs van MKBTR. Dit geeft rust voor ons als ondernemers: we hoeven het niet alleen te doen. Het geeft ook vertrouwen, dat we de goede dingen doen. Samen met MKBTR kunnen we een betere werkgever zijn voor onze medewerkers.
Ronald en Judith de Jeu
RDJ AV B.V.
We zien het vaak gebeuren bij onze klanten. Zodra een medewerker zich ziekmeldt, verandert er iets in de relatie. Hoe komt dit?
Als ondernemer ben je gewend om initiatief te nemen. Je stuurt aan, lost problemen op en denkt vooruit. Zodra je medewerker zich ziekmeldt, zien we dat de rem erop gaat en er irritatie ontstaat. Werkgevers worden terughoudend. ‘Mag ik dit wel vragen? Wat mag ik nu doen of wacht ik op de bedrijfsarts. Wat als ik iets verkeerds zeg of doe?’
Ook in geval van verzuim kun je als werkgever, samen met je medewerker, regie blijven houden.
Wat er dan gebeurt?
Je medewerker meldt zich ziek, jij twijfelt over wat je moet doen
Als je uiteindelijk de arbodienst belt, komt het proces traag op gang. Voor je het weet zit je medewerker twee maanden ziek thuis voordat de bedrijfsarts in beeld is.
Het werk blijft liggen en jij weet niet waar je aan toe bent.
Dit hoeft niet.
Omdat jij als ondernemer in beweging wilt blijven, helpen we je om de relatie met jouw medewerker goed te houden. We leggen je uit wat mag, kan en moet en zorgen dat je grip krijgt en houdt. Je krijgt de regie weer terug en blijft in verbinding.
Fase 1
Je wilt een goede werkgever zijn, maar je merkt dat je het spannend vindt om met verzuim aan de slag te gaan. Je bent druk en weet je niet waar je moet beginnen. Misschien heeft verzuim voor jou haast in geval van een ziekmelding, of wil je alvast investeren in goede arbodienstverlening. Wij gaan in deze intake kijken wat jij nodig hebt, zodat jij je arbodienstverlening goed geregeld hebt.
Fase 2
Verzuim kan soms best een hoofdpijndossier zijn. Wij zorgen er ervoor dat alle benodigde processtappen uitgevoerd worden die zijn vastgelegd in de Wet Verbetering Poortwachter. Wij zijn jouw vraagbaak en helpen je bij het voeren van gesprekken en kijken met je mee hoe je verzuim in de toekomst kunt voorkomen.
Fase 3
Je krijgt niet alleen een concreet re-integratieadvies, maar we helpen jou en je medewerker vervolgens ook in het traject hierna. Denk aan: begeleiding, meedenken en het voorkomen van verzuim.
Misschien is dit je eerste verzuimmelding. Of heb je net je eerste medewerker aangenomen? Geen zorgen, we helpen je op weg.
Je bent niet blij met je huidige arbodienst en zoekt iemand die écht met je meedenkt. Tijd om over te stappen?
Soms zit je met een complex verzuimdossier. Dan wil je iemand naast je met ervaring en kennis. Onze casemanager staat voor je klaar.
Check alvast of je al een arbodienst hebt en of je daar makkelijk vanaf kunt. Veel werkgevers weten niet dat je ook kunt overstappen als je arbodienstverlening gekoppeld is aan een verzuimverzekering.
Twijfel je? Vraag het aan je tussenpersoon of verzekeraar.
Let op: zeg je huidige contract vóór 1 oktober proforma op. Dan heb je tot 1 december de tijd om definitief te beslissen of je overstapt.
Liever te vroeg dan te laat, maar dit zijn momenten waarop wij je sowieso willen spreken:
· Iemand meldt zich ziek (liefst dezelfde dag nog)
· Je twijfelt: is dit verzuim of gewoon een gesprek waard?
· Het verzuim duurt langer dan verwacht
· Je wil iets doen aan werkdruk, inzetbaarheid of preventie
De bedrijfsarts is medisch specialist en beoordeelt of iemand echt arbeidsongeschikt is. De arts werkt vaak via of bij de arbodienst.
Dan loop je achter de feiten aan, én je voldoet niet aan de wet. Zonder arbodienst heb je geen deskundige begeleiding in geval van ziekte en loop je de kans dat de re-integratie niet goed verloopt.
Een casemanager ondersteunt in het hele verzuimproces: van ziekmelding tot re-integratie begeleidt zij de werkgever en werknemer en schakelt ze de juiste experts in wanneer dit nodig is. Ze helpt je binnen de kaders van de Wet verbetering Poortwachter te blijven en te voldoen aan je verplichtingen als werkgever.
Binnen 6 weken na de eerste ziektedag. Sneller is vaak beter, dus wij zorgen dat het meestal binnen 3 weken gebeurt.
In de Wet verbetering poortwachter vind je de spelregels rondom verzuim en re-integratie. Het doel van de wet is om zowel de werkgever als de werknemer actief te betrekken bij het re-integratieproces, zodat zieke werknemers zo snel mogelijk weer kunnen terugkeren naar hun werk. Dit betekent dat je samen met je medewerker actief moet werken aan terugkeer. Daarvoor zijn allerlei stappen en deadlines. Wij zorgen dat jij precies weet wat en wanneer moet.
Het niet eens zijn met de bedrijfsarts kan, er zijn dan verschillende mogelijkheden. We helpen je graag verder met een passende aanpak.
Kijk niet alleen naar ziekte, maar naar werkdruk, sfeer en communicatie. Wij denken graag met je mee over hoe je jouw bedrijf vitaal maakt.